کد خبر: ۷۶۷۲
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

پیچیدن نواهای عاشورایی در خیابان‌های مشهد

حسن‌زاده سرپرست گروه «نواهای ظهر عاشورا» می‌گوید: ما تنها از نت چهار‌و‌شش‌که اندوهناک است، استفاده می‌کنیم و با طراحی الگو، سوز و آه را در نوا به بیشترین حد ممکن می‌رسانیم.

 دست‌ها بالا می‌رود. چند‌ثانیه‌ای طول می‌کشد که بر طبل بکوبد. در همین فاصله و مدت اندک، خواسته‌هایی از دلش می‌گذرد؛ خواسته که نه، بیشتر درخواست اجابت و آمرزش گناهان است. دیگری هم با همین نیات دو‌طرف سنج را بر هم می‌کوبد و کمی جلوتر هم فلوت‌زن گروه با سوز، نوای بخشش و استغاثه سر می‌دهد.

۲۵‌نفرشان با هم کار می‌کنند تا حاصل کار گروهی‌شان، نوای اندوه‌بار عاشورا و اربعین حسینی را بلندتر سردهد. نوای تسلیت و عزای حسینی یک‌صدا بلند می‌شود. همین حزن و اندوه است که موجب می‌شود کار دسته‌جمعی‌شان به نام گروه ۲۵ نفره «ظهر عاشورا» معرفی شود.


نوا‌های حسینی در ظهر عاشورا

گروه عزاداری «نوا‌های ظهر عاشورا» حدود دو‌سالی می‌شود که در محله هدایت و خین‌عرب متولد شده است. این گروه ۲۵‌نفره که مهم‌ترین ویژگی قابل تاملش، اعضای کم‌ سن‌ و‌سال آن یعنی نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۳‌سال است، با ایده شرکت در عزاداری‌های حسینی در دهه محرم و صفر شروع به کار می‌کند.

مربی، تعلیم‌دیدگان مبتدی را کاملا رایگان آموزش می‌دهد و ملزومات کار را فراهم می‌کند. طبل و سنج و فلوت، در دست گروه نوا‌های عزاداری ظهر عاشورا قرار می‌گیرد و با خلق متد‌های جدید عزاداری توسط حسن‌زاده، مربی تیم و همکاری سایر اعضای گروه، نوا‌های عزاداری حسینی در گروه خلق می‌شود؛ در اندک‌زمانی بعد از تشکیل گروه، «نوا‌های ظهر عاشورا» به پشت صحنه اولین نمایش آیینی و رسمی منطقه دعوت می‌شود.  

نواهای حسینی


شکل‌گیری یک ایده از کودکی

حسن‌زاده، مربی و رئیس گروه مذهبی «نوا‌های ظهر عاشورا» است. او که در رشته آی‌تی تحصیل‌کرده است، معمولا در طول سال، هفته‌ای یک‌بار را با برو‌بچه‌های گروه برای تمرین سپری می‌کند و در‌مقابل همه آموزش‌ها و زحماتی که برای گروه متحمل می‌شود، چیزی جز سایه مرحمت آقا امام‌حسین (ع) نمی‌خواهد.

این مربی درباره نحوه شکل‌گیری این گروه با محوریت نوا‌های مذهبی می‌گوید: از کودکی همواره در سر می‌پروراندم که چه خوب بود گروهی از نوا‌های عزاداری با مضمون عاشورا و محرم و صفر شکل می‌گرفت.

تشکیل و راه‌اندازی این گروه، از همان تخیلات کودکانه همراهم بود تا اینکه دو‌سال قبل، ایده راه‌اندازی گروه و عملیاتی‌شدن آن، در ذهنم جرقه خورد. از برو‌بچه‌های نوجوان و جوان سطح منطقه خودمان دعوت به همکاری کردم و از همان سال، آموزش‌ها را در سوله‌ها و انبار‌های بزرگ محلات هدایت و خین‌عرب آغاز کردیم.

او با بیان اینکه تنها شرط برای حضور در این گروه، عشق و ارادت به امام حسین (ع) است، ادامه می‌دهد: خود بنده، حدود ۱۱‌سالی می‌شود که در گروه‌های عزاداری و نوا‌های سنتی عزا و مراسم مذهبی شرکت دارم؛ به همین‌دلیل بعد‌از راه‌اندازی گروه، با استفاده‌از تجارب قبلی‌ام، آموزش‌های لازم را به بچه‌ها ارائه دادم.


سنج و طبل و فلوت و نوای عزاداری

او با اشاره به اینکه نوا‌های گروه با استفاده‌از طبل و سنج و فلوت کامل می‌شود، ادامه می‌دهد: همه این نوا‌ها از نُت‌های چهار و شش که مخصوص عزاداری است، پیروی می‌کند.

این مربی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی گروه نوا‌های ظهر عاشورا، جوان‌بودن آن است، اذعان می‌دارد: گاهی مخاطبان آن‌قدر از نوا‌های اجراشده، متحول می‌شوند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند که بعد‌از مراسم، این تحول درونی را برایمان بازگو می‌کنند. باید اعتراف کنم که تنها دلخوشی ما در اجرا نیز همین موضوع است.


حضور در نمایش‌های آیینی

سرپرست تیم «نوا‌های ظهر عاشورا» در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش‌از ۱۰‌اجرای رسمی و شهری و خیابانی در مشهد داشته‌اند، بیان می‌دارد: کار ما تنها به عزاداری و روز‌های خروج دسته‌های عزاداری به  سمت حرم مطهر محدود  نمی‌شود؛ بلکه در بسیاری از نمایش‌های آیینی مانند واقعه ظهر عاشورا و... هم حضور داشته‌ایم.

حسن‌زاده با بیان اینکه پیشرفت و یادگیری تیم به‌دلیل جوان‌بودن نیرو‌ها بسیار سریع بوده است، تاکید می‌کند: در حال حاضر، اعضای گروه در یادگیری حدود ۸۰‌درصد پیشرفت کرده‌اند و این موضوع توسط اهل فن بار‌ها و بار‌ها تشویق شده است.


الگو را خودمان طراحی می‌کنیم

حسن‌زاده در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های نوا‌های گروه ما منحصر‌به‌فرد‌بودن الگوی آن‌هاست، تاکید دارد: ما تنها از نت چهار‌و‌شش‌که اندوهناک است، استفاده می‌کنیم و با طراحی الگو، سوز و آه را در نوا به بیشترین حد ممکن می‌رسانیم.

او با بیان اینکه مهم‌ترین فعالیت گروه، همراهی با دسته‌های عزاداری در روز‌های عاشورا، اربعین و شهادت امام رضا (ع) است، اذعان می‌دارد: غیر از آن هم نمایش خیابانی و شهری در سطح شهر و منطقه داریم.

 او خاطر‌نشان می‌کند: معمولا الگوی صدا‌های طبل و سنج و فلوت را خودمان طراحی می‌کنیم؛ زیرا می‌خواهیم به سوزناک‌ترین شکل ممکن نواخته شود. گاهی هم تک‌نوازی می‌کنیم.
 

اجرایمان رایگان است

این مربی اذعان می‌دارد: کار ما تنها به نیت خشنودی سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) انجام می‌شود و تا الان هم در هر مراسمی شرکت کرده‌ایم، برای دلمان بوده است و خود حضرت توجه داشته اند. ازطرفی خوشبختانه تا الان برای تامین هزینه‌ها مشکلی نداشته‌ایم.

او بیان می‌دارد: تنها کمبودی که به چشم می‌آید، نداشتن مکان مناسب و دائمی برای تمرین است. چون در تمام ایام سال تمرین داریم و صدای تمرین هم معمولا بلند است، باید مکان‌هایی مانند انبار یا سوله برای تمرین داشته باشیم، اما در حال حاضر، دو محل تمرینمان اجاره‌ای است.

سرپرست گروه نوا‌های ظهر عاشورا در ادامه از برنامه‌های پیش‌رو برای ایام شهادت حضرت امام‌رضا (ع) و دهه پایانی صفر خبر می‌دهد و می‌گوید: در دهه آخر صفر، نمایش و اجرای خیابانی در سطح منطقه و شهر خواهیم
 داشت.


یک خاطره

حسن‌زاده در ادامه به ارادت و خلوص دل بچه‌های گروه اشاره می‌کند و می‌گوید: به یک اجرای آیینی دعوت شده بودیم که بنا به ضرورت، گروه ما باید در تیم شمر، طبل و سنج می‌زد. درخواست رئیس گروه این بود که، چون بچه‌ها در گروه شمر هستند، لباس قرمز بپوشند. با اینکه این کار به فراخور نقش و کار بود، هیچ‌یک از بچه‌های گروه حاضر نشد لباس قرمز به تن کند و همه  با همان لباس‌های مشکی بر سر اجرا رفتند. 

او بیان می‌دارد: از میان تمام کارهایمان، برنامه‌ای که به‌مناسبت رحلت امام خمینی (ره) اجرا کردیم، ماندگارتر بوده است؛ اگرچه بچه‌ها همیشه سنگ تمام می‌گذارند.

 

تاکید بر تربیت حسینی

بهاری، مدیر داخلی گروه نوا‌های ظهر عاشورا و از قدیم‌های گروه است که کار‌های هماهنگی داخلی بر‌عهده اوست. وی می‌گوید: من از سایر بچه‌ها قدیمی‌تر هستم و برخی کار‌های گروه را به انجام می‌رسانم.

با هم‌گروهی‌ها درباره تیم و نحوه عملکردش بار‌ها صحبت می‌کنیم. باورتان نمی‌شود که حتی نوجوان دوازده‌ساله عضو گروه، بر تربیت حسینی تاکید می‌کند. همیشه راهکار‌هایی را درنظر می‌گیریم که به این سمت‌و‌سو کشیده شویم.

او می‌گوید: اغلب نوجوانان گروه با‌وجود سن کم، آن‌قدر عشق و شور حسینی دارند که حتی در سایر ایام و غیر از محرم و صفر، برای تمرین سر موقع در محل تمرین حاضر می‌شوند.

بهاری با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی گروه، جوان‌بودن آن و دربرگرفتن بازه سنی ۱۲ تا ۲۳‌سال است، اظهار می‌دارد: معمولا اطلاع‌رسانی به اعضای گروه با آگاهی‌دادن‌به خانواده‌ها به‌صورت پیامکی انجام می‌گیرد. نکته دیگر اینکه در همه برنامه‌ها گروه ما با لباس مشکی حاضر می‌شوند، مگر در مواردی که ضرورت ایجاب می‌کند.

مدیر داخلی گروه ظهر عاشورا در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها از برنامه گروهی آن‌ها حمایت معنوی می‌کنند، اذعان می‌دارد: نکته شایان توجه، این است که علاوه‌بر بچه‌ها خانواده‌های آن‌ها نیز از برنامه‌های ما پشتیبانی می‌کنند.


* این گزارش شنبه  ۲۹ آبان ۹۵ در شمـاره ۲۲۲  شهرآرا محله  منطقه دو چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44